
	
  

Ethical Journalism Network                    

 

Censorship in  
The Park:  
Turkish Media Trapped by 
Politics and Corruption  
    

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Picture: Milliyet 



	
  

   

 

Introduction 

This report by the Ethical Journalism Network arises from concerns over the growth of 
self-censorship and threats to independent journalism during and after the sweeping 
anti-government protests which took place across Turkey in the summer of 2013. 
 
The protest began in May over the violent eviction of people taking part in a sit-in to 
save Gezi Park in central Istanbul from being bulldozed for redevelopment. Within 
days the protest had spread country-wide, raising new political concerns, including 
issues of press freedom and threats to secularism in the country. 
 
The incidents led to fierce police battles with protesters in which five people were killed 
and reportedly more than 8000 were injured. It also posed the most serious challenge 
for a decade to the governing Justice and Development Party (AKP) and its combative 
leader, Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan.   
 
The role of media in these events gets to the heart of a troubling relationship between 
journalism, politics and business. It also reveals the growth of citizen’s voice in 
Turkey. Social media sites became pivotal players when the media downplayed the 
protests or ignored them altogether, particularly in the early stages.  
 
Following the protests the government moved rapidly to silence its opponents with 
more than a thousand students, teachers, doctors, lawyers and activists were 
questioned over their role in the protests, although few were charged. In media, scores 
of journalists were affected. Dozens lost their jobs and many were targeted for 
dismissal. Others resigned in protest over acts of internal censorship.  
 
One of Turkey’s wealthiest families – the Doğan group – found itself under close 
scrutiny by a swarm of government tax inspectors apparently for giving refuge in a 
hotel it owns to demonstrators escaping tear gas during the confrontations with police 
in June 2013. 
 
To investigate these events the EJN organised a brief mission to Istanbul in November 
2013 to talk to media academics, journalists, editors and media leaders. The mission 
was carried out by Aidan White, the EJN Director and Hosam El Nagar, Head of 
Operations at the Thomson Foundation. 
 
This report, which has been updated in the light of developments since the visit – 
particularly arising from an unfolding political corruption scandal and legal threats to 
internet users – examines the media crisis and reflects on the current and future 
challenges to journalists and the media. It draws on a number of sources, including 
on the spot interviews, some detailed research from local organisations and the 
journalism of foreign and local reporters. 
  
The report concludes with a number of recommendations to strengthen journalism 
and to provide broader support for editorial independence in Turkish media. 
 

Aidan White       London, February 2014 



	
  

Executive Summary 

1. The dramatic events surrounding the protests at Gezi Park in central Istanbul 
in the summer of 2013 have opened up a new chapter in the evolution of 
democracy in Turkey. The protests, and the media controversies that followed, 
highlight a growing crisis for press freedom and journalism across the country. 
 

2. This report reveals how the media system is subject to unacceptable levels of 
interference from government and business interests. Distorted media coverage 
of the Gezi protests and the subsequent political backlash against critical and 
independent voices inside journalism have exposed corrupt links between 
media, politics and business that pose a dangerous and continuing threat to 
editorial independence and press freedom. 

 
3. There is a well-established culture of self-censorship in journalism, which has 

its roots in a long history of legal, political and violent pressure on media. This 
creates a distorted information landscape which undermines efforts to 
strengthen democracy and pluralism at all levels of Turkish society. 

 
4. This self-censorship is a consequence of the structure of media ownership, 

developed over the past 20 years, which has created a pool of self-interest for 
politicians and business leaders, and which in turn compromises ethical 
journalism.  

 
5. The EJN finds that the lack of transparency in the ownership and operations of 

media and the self-serving nature of relations between business and politics 
plays a far more significant role in explaining the failures of mainstream 
journalism in Turkey than the individual ethics of journalists.  

 
6. The situation is made worse through the intemperate and often intolerant voice 

of government, most stridently represented by the Prime Minister Recep Tayyip 
Erdo�an, which encourages polarisation in society and which creates a fearful 
atmosphere for the exercise of journalism.  

 
7. In this tense environment dissident voices inside journalism have been targeted 

and many journalists have been dismissed or forced to quit their jobs. At the 
same time there have been attempts to stifle criticism expressed through social 
media. In particular, the adoption of a controversial law on internet use, in 
February 2014, raises new fears for free speech protection in the country. 

 
8. Nevertheless, the report also reveals a growing resistance within journalism and 

fresh determination to confront the Turkish media crisis. 
 

9. Journalists and editors, dismayed by the lack of editorial freedoms, the absence 
of investigative journalism and the casual culture of self-censorship are aware 
of the need to work together in support of a new national dialogue and 
partnership to strengthen the craft of journalism. 

 
10. In support of this process the EJN recommends more training in editorial 

leadership; the strengthening of professional associations; and the promotion of 



	
  

transparency and good governance in media based on principles of self-
regulation. 

 
11. In particular, the EJN recommends the Turkish media community to adopt  

practical actions that will: 
 

• Promote and strengthen systems of self-regulation inside media, including 
transparent systems of good governance; 

 
• Strengthen dialogues between traditional journalism and online media 

on the need for responsibility in the use of information and for ethical 
content across the public information space;  

 
• Support programmes to strengthen independent professional 

associations of editors, owners and journalists; 
 

• Consider how best to create independent, credible and effective national 

systems of self-regulation of journalism covering all platforms of media. 
 

12. Although media professionals have a specific responsibility to actively combat 
internal and external threats to editorial independence they will not succeed 
unless the government and the political community also do their part.  

 
13. The Government should promote media policies that will strengthen press 

freedom and should hold an urgent review of all laws that are currently used to 
restrict or inhibit free journalism and should repeal all laws that are damaging 
to free speech and which have a chilling effect on the exercise of journalism.  

 

 
Background 

Turkey is a major media player. It boasts 300-odd private television stations as well as 
a national public network. There are around 1,000 private radio stations and as many 
as 50 daily newspapers serving a national market.  

It’s also a country where strong opinions are held and heard as the political pendulum 
swings between progressive and reform-minded movements and the more narrow, 
insular and conservative politics of nationalism and religious fundamentalism. 

Media and journalists have been among the most prominent victims in the country’s 
long history of military coups, police brutality, torture and disappearances. The 
continued use of laws which limit free speech, including the controversial laws against 
insulting “Turkishness,” remain an obstacle to press freedom, even today.1 

Although much progress has been made to modernize the state and its economy and 
there have been significant improvements in the country’s human rights record, the 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1
	
  In	
  2008,	
  Article	
  301	
  was	
  amended.	
  The	
  term	
  “Turkishness”	
  was	
  changed	
  to	
  “the	
  Turkish	
  nation,”	
  in	
  the	
  hope	
  that	
  



	
  

problem of entrenched intolerance of critical opinion and of journalists reporting on 
minorities and political dissidents remains in place.  

This intolerance has been especially exemplified by the killing of Hrant Dink, former 
editor in chief of Agos, in 2007. The assassination of Dink is not an isolated incident 
as it followed from many others in which journalists who investigated, who voiced 
their opinions in opposition and especially criticised the approach to issues about 
minorities were silenced by force.  

The culture of violence that has developed in Turkey over many years, which has been 
directed at journalists can also be a cause for self-censorship for fear of retaliation 
from the public.  

Although progress on human rights protection has been made journalism is exercised 
in the shadows of the past. The intolerant political speech of government and Prime 
Minister, provokes consternation both at home and abroad over increasing restrictions 
on freedom of speech, freedom of the press and internet use.2  

International concern has largely focused on the continued imprisonment of 
journalists for reporting on the conflict in the country’s troubled south east where 
Kurdish rebels have been mounting a campaign of violence for decades.  
 
More journalists are imprisoned in Turkey than anywhere else in the world and the 
Turkish Journalists' Union says 63 journalists are still in jail, while more than 120 
journalists have been released pending trial. In November 2013, 22 journalists were 
given sentences ranging from six years to life imprisonment in a case, alongside senior 
military officers, politicians and academics convicted of plotting a coup against the 
AKP government.  
 
The government says the imprisoned journalists are guilty of criminal acts, but many 
EJN members, vigorously campaigning with international rights groups over the abuse 
of human rights and free speech, strongly disagree.  
 
Many observers saw in the brutal tactics of the police at Gezi Park and the problems of 
media self-censorship and the purge of critical and independent journalists that give 
an echo of the country’s troubled past. 
 
However, the government believes it has used reasonable force to keep the peace, and 
has mounted a balancing act – cracking down hard enough to keep its critics quiet 
while not alienating international business and political links, especially in Europe 
where it still hopes for membership of the European Union. 
 
Whether this strategic approach is successful remains to be seen, but unquestionably 
the behaviour of media over the Gezi story has prompted some serious internal 
reflection within journalism and a growing appetite for change and an end to the 
stifling structural and political controls that limit press freedom and pluralism.    

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
2
	
  http://www.nytimes.com/2012/01/05/world/europe/turkeys-­‐glow-­‐dims-­‐as-­‐government-­‐limits-­‐free-­‐

speech.html?pagewanted=all	
  



	
  

Gezi: A Picture of Self-censorship 

 
The iconic image used during the Gezi protest to ridicule media self-censorship by 
mainstream media coverage is that of a penguin, as shown in the photograph of young 
activists on the cover of this report.  
 
This was adopted by the protesters at the sit-in taking place in Gezi Park in central 
Istanbul following an incident on June 2nd 2013 at the height of the violence. As the 
international broadcaster CNN was showing live pictures of the confrontation between 
police and protesters, its Turkish partner, CNN Turk, chose to wilfully ignore the 
unfolding drama and, instead, broadcast a wildlife documentary on penguins. 
 
This deliberate and conscious censorship of the Gezi protest continued in all of the 
mainstream media, broadcast journalism and including most major newspapers, for 
three days.  
 
Despite widespread public scorn over much of the media coverage, there has been 
virtually no evidence of humility from the executive belt of journalism. Only one media 
leader stepped up to take public responsibility for the abject reporting of the protest.  

The Chief Executive Officer of Doğuş Media Group Cem Aydın apologised to his staff 
and conceded that the criticisms of protesters who had gathered outside the group’s 
television network NTV to complain were justified. "Our audience feels like they were 
betrayed," he said. Shortly after his comments, Aydın left the company.3  

Nevertheless, despite the weakness of mainstream media the story was still being told. 
As thousands of demonstrators paralysed the centre of Istanbul, the events were being 
vigorously reported on Twitter and across social media which played a major role in 
keeping people informed. 
 
A typical example was the newspaper Sabah, a pro-government daily, which ignored 
the violence unfolding on its doorstep and instead devoted its front page to Prime 
Minister Erdoğan being awarded a prize for combating smoking and to pictures of 
President Abdullah Gul being presented with a horse during an official visit to 
Turkmenistan.4 
 
The caution of the media in covering the story may have reflected uncertainty about 
how to handle such drama in the hothouse of Turkish politics, where media have long 
been subject to governmental pressure, but many of the people interviewed by the EJN 
claim now government officials have telephone contact with media bosses or editors to 
complain about certain headlines or to direct news coverage.  
 
Esra Arsan, Professor of Journalism at Bilgi University says, “There was indirect and 
direct censorship from Ankara. Some of the NTV journalists who resigned from the 
news department did so because they were being censored.”5  
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3
	
  http://www.hurriyetdailynews.com/dogus-­‐media-­‐ceo-­‐takes-­‐leave-­‐amid-­‐media-­‐criticism-­‐

.aspx?pageID=238&nID=48753&NewsCatID=341	
  
4
	
  http://blogs.wsj.com/middleeast/2013/06/03/amid-­‐turkey-­‐unrest-­‐social-­‐media-­‐becomes-­‐a-­‐battleground/	
  

5
	
  Interview	
  with	
  EJN,	
  November	
  19

th
	
  2013.	
  



	
  

Mustafa Karam, Director of TV Hyat, says, “There was direct and clear censorship – 
some of it self-imposed and some of it part of the fabled “telephone culture” of calls 
from the government to editorial departments,” he says.6 
 
This is not new. According to the BBC in 1997 pressure from the military forced the 
resignation of an Islamist prime minister. During that period several columnists were 
sacked, headlines were manipulated, and certain Islamist papers were banned from 
military press conferences. 
 
However, there is little direct evidence of acts of interference and a columnist for the 
conservative daily Zaman, Mumtazer Turkone, says such things never happen. 
"Someone from the government never says, 'If you do not do this, we will not do that' 
directly. These measures are applied by the media bosses or maybe the papers are too 
sensitive to government reactions, so they apply these measures themselves."7 
 
Deniz Ergurel, General Secretary of the employers group the Media Association, is less 
certain. “Some people say government officials called the media stations asking them 
not to broadcast material,” he says. “This is not proven but I think this might have 
been possible.”8 He admits that there might have been an element of self-censorship. 
 
He suggests that the protest was not picked up quickly by mainstream media because 
they saw it as a “marginal issue prompted by a small group of people causing trouble.” 
However, they were caught out when the sit-in turned into a major disturbance as a 
result of police strong-arm tactics. What started as a small local protest suddenly 
mushroomed into a global news event. 
 

When media finally regained their composure, the coverage quickly polarised say 
media observers and was heavily partisan either in favour of the government or the 
opposition. In the febrile atmosphere there were hints from government leaders of an 
organized conspiracy to overthrow the government.9 
 
However, according to Ergurel, this was overblown. “Gezi was a shock to the political 
system and also to the media,” he says. “Journalists and editors like politicians were 
unable to comprehend what was going on. Was it a form of Arab Spring?  
 
“Clearly it was not a movement against the structure of the state; it was directed 
against the government and the PM. In this sense it was not a movement for political 
revolution.” 
 
Nevertheless, many media ran with a story of conspiracy and threats to the state. 
Mehmet Ozer, an executive with the 24-hour news channel TV Hyat, says the media 
narrative developed by government suggested the hand of “foreign powers” behind the 
Gezi chaos. “There were many stories of deliberate attempts to cause chaos and bring 
the government down,” he says.  
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
6
	
  EJN	
  interview,	
  	
  November	
  19

th
	
  2013	
  

7
	
  BBC,	
  Report	
  November	
  14

th
	
  2013	
  

8
	
  EJN	
  interview,	
  November	
  19

th
	
  2013	
  

9
	
  See	
  Hate	
  Speech	
  and	
  Discriminatory	
  Discourse	
  in	
  the	
  Media:	
  May-­‐August	
  2013,	
  Hrant	
  Dink	
  Foundation.	
  

http://nefretsoylemi.org/rapor/may-­‐august2013_reportfinal.pdf	
  



	
  

 
Mustafa Karam adds, “It was difficult for journalists. The mainstream media were 
dominated by government voices and the alternative media are not pluralists; as a 
result the story was being distorted on all sides.” 
 
The idea that behind the Gezi protests was an attempt at a forcible takeover of the 
government came from the Prime Minister and was enthusiastically taken up by the 
daily Yeni Şafak, a newspaper renowned for its support of the government and which 
put itself at the forefront of the huge assault on the Gezi protestors and their 
supporters. 
 
Particularly malicious in the paper’s blanket bombardment of dubious journalism 
were reports concerning a young Turkish actor, Memet Ali Alabora, one of the many 
celebrity protesters, and the founding President of the independent actors’ union who 
is now living in London.  
 
The paper targeted him and the group of writers, actors and designers behind an 
interactive political drama (called Mi Minör) which ran weeks before the protests and 
was about people apparently getting organized against a dictator, with the actors 
playfully involving the audience. This, the paper claimed, was a rehearsal of the Gezi 
“insurrection.”  
 
The actor was also accused over his use of Twitter and he became a target for criticism 
both in the newspaper and directly by government ministers. With the same 
atmosphere building that was in play before the killing of the independent editor 
Hrant Dink, Alabora was forced to have armed guards for his own protection. He later 
left the country. 
 
Despite all of this in some corners of the media landscape there were attempts to 
provide fair and balanced journalism. News outlets such as Ulusal and Halk TV, 
smaller networks not compromised by the ownership structure of the mainstream 
broadcasters, streamed live coverage of the protests. 

But some of those that tried to break the media silence came under fire from other 
quarters. The state broadcasting regulator, the High Council of Radio and Television 
(RTÜK), which is dominated by the AKP, took aim at networks which got too close to 
the action. Penalties in the form of heavy fines were imposed on the grounds of 
“incitement to violence” and “violating broadcasting principles”.10  
 
The AKP were unforgiving over media that did not toe the line. As noted earlier, the 
Doğan Media Group, owned by one of Turkey’s wealthiest families, found itself under 
close scrutiny by a swarm of government tax inspectors apparently for giving refuge in 
a hotel it owns to demonstrators escaping tear gas during the Gezi confrontations. 
Consequently, the company had to pay 1.2 billion TL tax penalties (5Bn $) over an 
international deal with the German Axel Springer Group. 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
10
	
  “RTÜK	
  Fines	
  TV	
  Networks	
  on	
  Gezi	
  Resistance	
  Coverage”,	
  BİAnet,	
  12	
  June	
  2013,	
  

http://www.bianet.org/english/freedom-­‐of-­‐expression/147517-­‐rtuk-­‐fines-­‐tv-­‐networks-­‐on-­‐gezi-­‐resistance-­‐

coverage 



	
  

Nuri Colakoğlu, one of Turkey’s most distinguished and veteran journalists, now 
President of the Doğan Media Group and a senior adviser to the Board, does not mince 
his words over the intention of the government action. “Erdoğan made a scapegoat of 
Doğan Media Group,” he says.  
 
At the same time the action against Doğan sent an uncompromising message to other 
media players about the pressure the government can put on them if they step out of 
line. He was not surprised that some media took the most cautious approach when 
covering Gezi. “The ‘penguin’ channels didn’t cover the Gezi conflict for fear of 
retaliation,” he says.  
 
Nevertheless, there are signs that more editors are ready to break ranks and to openly 
express their frustration over undue political interference and are yearning for an end 
to Erdoğan’s autocratic style. 
 
According to a Reuters report in February 2014 Fatih Altayli, editor-in-chief of the 
mainstream Haberturk newspaper, opened up a new front in the battle for editorial 
independence when he made a stinging attack on the government, saying that political 
pressure had left media editors intimidated and created a climate in which they were 
unable to publish freely.11  
 
Altaylı had previously been widely criticised for conducting an unsatisfactory interview 
with Prime Minister Erdoğan after the initial protests. He was accused of being a 
sycophant and a supporter of the prime minister for not asking tougher questions. 
 
 "The honour of journalism is being trampled on. Instructions rain down every day 
from various places. Can you write what you want? Everybody is afraid," Altayli told 
CNN Turk. His comments came after recordings were leaked on the internet apparently 
of executives from Haberturk altering coverage, manipulating an opinion poll and 
sacking reporters under government pressure. 
   
Typically, Erdoğan is not apologetic.  Speaking during a meeting of his AKP members 
in parliament the next day he accused the media of being a “lobby” group conspiring 
against him. He said that before AKP came to power “media in this country was 
functioning even above the government ... We have foiled this game."  
 
Some media leaders are convinced the Gezi affair was a defining moment that finally 
blew apart the myth of journalistic independence in the midst of undue political 
influence. 
 
“Gezi exposed the poisonous relations between media and the government,” says Muge 
Sokmen, publisher and owner of Metis Publishing House, one of Turkey’s most 
respected book companies.  
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
11
	
  See:	
  	
  

http://www.reuters.com/article/2014/02/11/us-­‐turkey-­‐

idUSBREA1A1I120140211?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&dlvrit

=992637	
  	
  



	
  

“People were shocked that media were not reporting what was happening. Many of 
them were worried about the whereabouts of their friends, their children but they saw 
nothing on the television. They couldn’t believe it.”12 
 
The sudden realization that media were not reliable had a particular impact on the 
young, she says. “The Gezi generation of people in their teens and 20s were really 
shocked.”  
 
She says, “They thought they were being properly informed, but suddenly they found 
that the media were ignoring a brutal reality being played out on the streets.  And they 
realized, perhaps for the first time, that if this happened over Gezi, how could they 
trust anything that comes from the media?” 
 
Victimisation of Dissident Voices 
 
Once the violence ended, plans to redevelop the Park were put on hold, the scene of 
the violence in Istanbul’s busy Taksim Square was paved over and the government set 
about isolating and dealing with people it identified as key players in stirring up 
unrest. In particular, the weeks after the protests saw the cull of a number of leading 
journalists and writers across the newsrooms of Turkish media. 
  
Turkey’s political opposition, the Republican People’s Party (CHP), highlighted these 
attacks in a document titled, “Turkish government’s retaliation to Gezi,” in which it 
listed 77 journalists who were either fired or forced to resign, including the leading 
journalist Yavuz Baydar, who had been the ombudsman for Sabah. 
 
Writing about his case in The Guardian, Baydar voiced criticism of political and 
internal pressures on the work of journalists. He said, “The country’s journalists are 
enslaved in newsrooms run by greedy and ruthless media proprietors, whose economic 
interests make them submissive to Erdoğan.”13 
 
It was his criticism – earlier reported in the New York Times – that led to his dismissal 
from Sabah which at the time was owned by Calik Holding, a company run by 
Erdoğan's son-in-law.  
 
According to Ercan Ipekci, then President of the Turkish Journalists Union, the 
number of victims is even higher. He told the EJN that the union had recorded some 
85 “well known” cases of journalists who lost their jobs, either through direct 
dismissals or protest resignations. But he believes the real numbers are higher 
“probably more than 200 across the country and many of them not well known 
journalists.”14 
 
He said that representatives of political parties contacted editors directly to complain 
about reporters and writers. Media at national and local levels came under pressure to 
take action against journalists suspected of supporting the protests. 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
12
	
  Interview	
  with	
  EJN	
  delegation,	
  November	
  19

th
	
  2013	
  

13
	
  http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jul/29/my-­‐sacking-­‐attack-­‐turkish-­‐democracy	
  

14
	
  Interview	
  with	
  EJN	
  delegation	
  November	
  20

th
	
  2013	
  	
  



	
  

Another prominent media casualty was columnist Can Dundar who was dismissed 
from the daily Milliyet, after his columns were not published for three weeks. He was 
sanguine about his treatment. “I am not the first, and I will not be the last," he wrote 
in his blog after his dismissal, which sparked a huge debate in Turkish media. It is the 
second time Dundar has paid a price for supporting dissidents. Two years ago he was 
sacked from a TV channel ago for attending a protest over arrested journalists.15 

Turkey’s public broadcaster TRT dismissed two of its employees and fined another, 
over social media messages according to the daily Radikal which also said 15 staff 
members were being investigated, mostly for tweets sent from their personal accounts 
in support of the Gezi demonstrations.  
 
“The TRT administration has acted as the police, the prosecutor and the judge by 
illegally inspecting social media accounts of their people. It is clear that both the 
protection of privacy and freedom of expression were violated here,” the Haber-Sen 
union said in a statement.16  

 

 
Associated Press 

 
The New York Times on November 14th quoted a leading academic who denied that 
there was a systematic witch-hunt, but admitted “definitely the government has 
tightened the screws.” Saban Kardas, a professor at the University of Economics and 
Technology in Ankara said the actions against journalists and others were “a 
preventive move, so that these protests don’t happen again.” 
 
According to Akif Beki, a former adviser to Erdoğan and now columnist for the daily 
Radikal, the pressure in the media is self-imposed. It is the media bosses and not the 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
15
	
  Report	
  in	
  the	
  BBC,	
  November	
  14

th
	
  2013	
  

16
	
  Reported	
  In	
  Hurriyet,	
  November	
  14

th
	
  2013	
  



	
  

government who are responsible for the increasing number of sacked journalists. He 
told the BBC that "it is not like the government asked for these 70-80 journalists to be 
fired and then media bosses showed them the door".  
 

But he also said the AKP government had failed to rid itself of "old reflexes" towards 
the media. "They can still perceive criticism as a rejection of their existence. That is 
why they sometimes overreact."17 

However, even in the midst of political interference and internal pressure there were 
examples of media solidarity and defiance. The Metis book publishing company, for 
instance, intervened over one of the most egregious examples of self-censorship 
involving the popular history magazine (NTV Tarih), with a steady circulation of 
50,000, which was closed down abruptly by Doğuş Group. 

The closure came after the company banned an issue in which journalists reported on 
the Gezi protests, placing them in their historical context. At least ten people resigned 
in protest and defiantly published the uncensored edition online. 

Metis released a book version of the magazine, Gezi Resistance, in October 2013 and 
announced that income from the book would be donated to a fund to help the families 
of the five people killed in the Gezi protests.  

“We are publishing the Gezi Resistance issue as a document of the linkage between 
power authorities and media - with the hope that we can leave it to our sons and 
grandchildren,” Metis wrote at the time.  

In a defiant comment Gürsel Göncü, the magazine’s former editor-in-chief, explained 
what happened: "As NTV Tarih Magazine, we were thinking that we were doing our 
usual job of depicting events through an original historical lens.18 

“However, we were wrong,” he said. With the book’s release “We have a publication 
that will document both Gezi Resistance and media-politics relations in Turkey. 
History doesn’t freeze, it can’t be frozen. This is just the beginning, we will meet 
again.” 
 

The Rise and Fall of Citizen’s Voice 
 
One undeniable effect of the mass media failure of principle in reporting the Gezi 
events was to reinforce the rise of social networks and online communications as 
alternative sources of news and information. 
 
Online communications and social networking has been rising (a December 2012 Pew 
Research Center study showed that 35 percent of Turks use social networking sites) 
and surged in the summer of 2013 as social networks rapidly moved to fill the vacuum 
left by mainstream media in temporary shutdown over the Gezi protests. 
 
The online reporting of the developing crisis enraged the authorities and there were a 
number of people who were detained for posting provocative messages.  
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
17
	
  BBC	
  Report,	
  November	
  14

th
	
  2013	
  

18
Report	
  BIA	
  News	
  Desk	
  ,	
  October	
  25

th
	
  2013	
  



	
  

The power of citizens’ voice through the web has been learned by the government, says 
journalist Andrew Finkel. He says they now better understand the extent to which 
social media is being used, and it’s not by their allies.19  
 
This realization has led the government to resolve to extend its use of social media, as 
an instrument among its own ranks, particularly among its young supporters. Finkel’s 
argument is backed up by reports that the AKP has recruited thousands as part of a 
drive to increase its presence on social media and counter critical sentiments 
expressed against the government.20 
 
However, the mix of journalism and social networking also has its dangers as 
highlighted by the case of Azerbaijani journalist, Mahir Zeynalov, who works for the 
English-language daily Today’s Zaman.  

 
He was accused by the Prime Minister’s office of making false statements in two of his 
tweets, and of inciting hatred and animosity and was deported from the country in 
February 2014 and banned from entering Turkey even though he has a residence and 
work permit and is married to a Turkish citizen. 
 
The incident enraged leading journalists’ groups. ‘‘It is shocking that the authorities in 
Turkey have gone to such great lengths to identify Zeynalov through his Twitter 
account and track him down for deportation.’’ said Mogens Blicher Bjerregård, 
President of the European Federation of Journalists ‘‘It is clearly a systematic 
targeting of journalists with the aim to silence their critical voices.’’21 
 
The government’s determination to tame the internet was further on parade with the 
passage of a tough new internet law early in 2014, which strengthens control over 
internet access and use of social networks. The law allows the state regulator to force 
internet service providers to block web pages within four hours if they are deemed to 
infringe privacy without going through the courts.  
 
Not surprisingly, the move infuriated free speech campaigners across the information 
landscape, but particularly within the online community. The new law is likened to 
China’s infamous ‘great firewall’ and as one online commentator says, “it takes 
internet-phobia to new levels, and represents an unprecedented attack on the free 
speech rights of Turkish citizens.”22 
 
It has also angered the European Union. In a robust statement Brussels officials 
complained that the law improperly restricts freedom of expression, pointing in 
particular to a requirement that internet service providers monitor online comments 
and that browser histories be retained for two years. 
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
19
	
  Interview	
  with	
  EJN	
  delegation	
  November	
  19

th
	
  2013	
  

20
	
  See	
  http://www.al-­‐monitor.com/pulse/originals/2013/11/akp-­‐social-­‐media-­‐twitter-­‐facebook.html	
  

21
	
  See	
  http://us6.campaign-­‐archive2.com/?u=312d2086b1b5654e5e6957dd9&id=d47a628d36&e=0132b7ed60	
   

	
  
22
	
  See	
  http://gigaom.com/2014/02/06/turkey-­‐passes-­‐draconian-­‐internet-­‐law-­‐turks-­‐say-­‐goodbye-­‐to-­‐their-­‐freedom-­‐

of-­‐speech/	
  



	
  

“The Turkish public deserves more information and more transparency, not more 
restrictions,” said Peter Stano, European Commission spokesman.23 
 
But the expansion of online information is not all good news. Some of the anonymous 
(and thus hard to trace and hold accountable) internet sites that mushroomed in the 
country during this period are notorious for misinformation, hate speech and 
merciless character assassination.  
 
Some of those particularly targeted on such web sites are the journalists and 
academics who once supported the government but who are increasingly disenchanted 
at the slow pace of democratic reform. Often a fearful atmosphere is created which can 
lead to violence and threats of violence against journalists.  
 
Rumours abound that the new state intelligence agency (MIT) is behind internet sites 
full of libellous, abominable slanders, echoing the behaviour of the old office of the 
Chief of Staff which was behind some of the websites that targeted the ruling AKP 
during the old order. The former Chief of Staff �lker Ba�bu� who apparently turned a 
blind eye to those seditious, anti-government websites was sentenced to life 
imprisonment in August 2013. 
 
At the same time media organisations have had a sharp reminder the mixing 
journalism and social networking can be a recipe for confusion and misunderstanding.  
 
Everyone should be free to express their personal opinions online, no matter how 
opinionated or offensive they may be, but does this right apply to working journalists? 
Journalism, after all, has its ethical limits, not to say employment responsibilities.  
 
It is a question which the Doğan Group, one of Turkey’s leading media conglomerates 
addressed in the aftermath of the Gezi events. Aydın Doğan, the company’s founder 
spelled out the challenge to journalists in January 2014, when he urged all the 
company’s workers and journalists to use social media with care and to be 
transparent in their comments. 
 
“Newspaper and magazine staff must not ignore their professional and institutional 
identities in social media,” he said. “They must stand aside from behaviour that could 
undermine the institutions’ reputation.” 
 
The company has updated its publishing principles which sets out the ethical 
obligations of staff and journalists with a new 24th principle that warns journalists not 
to make statements on behalf of media on social networks unless they are authorized 
and not to leak information about what goes on inside the newsroom or any other part 
of the company’s operations. 
 
 
 
 
 
 

Media ownership: An Open Door to Government Influence  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
23
	
  See	
  http://www.ft.com/home/middleeast	
  



	
  

The Gezi protests exposed the scourge of self-censorship, but also cast a fresh light on 
the toxic mix of political and wider commercial pressures on journalism.  
 
For the first time, many people saw clear evidence of widespread political influence 
within Turkish journalism which is encouraged by a system of media ownership that 
is conducive to self-censorship and external interference. Some observers who have 
analysed the events of May-June 2013 suggest that this is the root cause of unethical 
behaviour by media.24 
  
The journalism business in Turkey is heavily concentrated, with cross ownership 
across all sectors of media. The newsstands and televisions provide a kaleidoscope of 
titles and shows, but according to market research many media outlets cannot 
generate optimal advertising revenues and therefore operate in the red.25 
 
Nevertheless, the media landscape has long been a battleground for political and 
commercial self-interest. 
 
Nuri Çolakoglu explains that historically, the relations between government and the 
media have not been conducive to freedom. During the periods of military rule and 
coup d’état the media were partially restricted with some formal controls, but 
journalism existed mostly within a culture of chronic self-censorship. 
 
During the period of multi-party coalitions in 1990s until the accession to power of 
AKP in 2002, media were relatively free. “However, it was a shady playground,” he 
says. “Media played a key role as kingmakers.”26    
 
The election of the AKP was a game-changer, he says. The new government opened up 
the media market leading to an explosion of new outlets and extensive cross-
ownership. They also actively created a firm pro-AKP media community within this 
reformed information landscape. 
 
“There is no blue water between government and publishers and editors,” he says. “As 
a result there is an enormous polarisation of opinion in Turkey. There are no grey 
areas in media and there are deep problems of intolerance and living with other 
peoples’ ideas.” 
 
According to Çolakoğlu the government’s cat-and-mouse strategy for dealing with the 
media has created a degree of unprecedented influence for the Prime Minister and his 
government. He estimates that the AKP controls around 50 percent of media directly, 
around 30 percent indirectly and the remaining 20 percent are relatively small players. 
 
The capacity of government to pull the strings of media arises because of a system of 
media ownership that has the country’s major media outlets in the hands of industries 
that rely on public contracts. According to Reuters at least a dozen newspapers and 10 
TV stations are owned by conglomerates with energy, construction or mining interests, 
all sectors heavily dependent on government business.27 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
24
	
  See	
  Beatrice	
  White	
  http://roarmag.org/2014/01/crackdown-­‐press-­‐freedom-­‐turkey/	
  

25
	
  http://www.tesev.org.tr/the-political-economy-of-the-media--a-sectoral-analysis/Content/407.html	
  

26
	
  Interview	
  with	
  EJN	
  November	
  20

th
	
  2013	
  

27
	
  http://news.yahoo.com/corruption-­‐scandal-­‐tests-­‐turkey-­‐39-­‐cowed-­‐media-­‐104718545-­‐-­‐sector.html	
  



	
  

 
A simplified breakdown of the economic interests of the major media conglomerates 
reveals: 
 

• Doğan Group: Energy, retail, tourism, finance, industrial 
• Demiroren Group: Gas, construction, education, industrial 
• Ciner Group: Energy, mining, industrial, service sector 
• Doğuş Group: Banking, finance, automotive, construction, tourism, energy, 

restaurant chains 
• Calik Group: Textiles, energy, construction, finance, telecoms, mining 

 
Some industrialists are not naturally inclined to get into media ownership, but some 
businesses feel obliged to enter the media sector under pressure from politicians says 
media researcher and commentator Ceren Sözeri from Galatasaray University.  
 
In a recent report detailing the links between media and big businesses she says 
industrialists have openly admitted political pressure to buy into the media market.28 
 
Despite of the fact that media, and particularly newspapers, are a business risk, they 
can be used to provide editorial favours that will help secure lucrative public 
contracts. 
 
Sözeri, who has been observing these industry links with media for some time, notes 
that more public tenders in urban and municipal services are being won by companies 
with links to pro-government media. She has no doubt this is a result of biased 
editorial coverage.  

“This ownership profile explains why media owners please the government at every 
possible occasion,” says Sözeri. “It is also why self-censorship was so widespread in 
the media during the Gezi protests.” 

The structure of media ownership in Turkey means that issues such as defence, 
nuclear power, construction, and the economy are covered in a superficial, amateurish 
way, or sometimes not at all.  
 
Fatih Gokhan Diler who covered the Gezi protests for Agos, the bi-lingual newspaper 
which serves also the Armenian community in Turkey and whose editor Hrant Dink 
was assassinated by political extremists in 2007, regards these issues as far more 
difficult to write about than certain politically sensitive topics such as the Kurdish 
minority issue.29  
 
This is because outsiders, he says, particularly countries in the West, are not paying 
as close attention to domestic aspects such as corruption, so much as long-standing 
conflicts with an international dimension, such as the Kurdish peace process or 
tensions with Armenia surrounding the recognition of the genocide in 1915.  

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
28
	
  Report	
  	
  Media	
  Ownership	
  in	
  Turkey	
  and	
  its	
  Advantages,	
  Dr.	
  Ceren	
  Sözeri	
  

29
	
  EJN	
  interview,	
  November	
  20

th
	
  2013 



	
  

Yet as Diler points out, the partisan nature of these outlets and their affiliation with 
political parties meant that they also engaged in a degree of political manipulation to 
suit their own agendas. 

International observers have also expressed fears for journalism when the business 
agenda and ownership interests are at play in the newsroom. 
 
“This has created a situation in which media outlets are used to promote the 
ownership group's financial interests," concluded the United States media watchdog 
Freedom House in a report in February 2014. "Members of the media and the 
government alike describe newspapers' Ankara bureau chiefs as 'lobbyists' for their 
companies," it said.30 
 
The report found that links with businesses as well as the government improperly 
using its leverage over media to limit public debate over its actions, is deepening the 
country’s political and social polarization. 
 
“The government must recognize that its efforts to control a free debate are further 
alienating Turkey’s citizens and could potentially threaten the country’s stability,” the 
report said. “It could also put at risk Turkey’s integration with Europe and its strong 
alliance with the United States.” 

 
Media and the Corruption Scandal 
 
The murky dealings between media and politics in Turkey surfaced again in December 
2013 in the midst of a corruption scandal which opened up a web of intrigue involving 
Prime Minister Erdoğan, members of his government and his family and a long-
standing rivalry with a former political ally now in exile. 
 
The scandal broke when Prime Minister accused senior police officers and judges 
engaged in a widespread investigation into corruption, which led to the arrests of 
prominent businessmen and sons of cabinet members, of taking part in what 
amounted to an attempted "judicial coup."  He promptly closed the investigation down 
and reassigned prosecutors and judges and thousands of police officers. 
 
His action provoked a flood of leaked court documents to journalists not in the pocket 
of the government and led to a new confrontation with media that, for the first time 
since the Gezi protests, again tested the capacity of journalists to report freely.  
 
As the government resorted to heavy-handed tactics to staunch the flow of devastating 
allegations in the media about corruption in the government, the Prime Minister called 
investigative reporter Mehmet Baransu a traitor for publishing documents related to 
the scandal and ordered his lawyers to file a legal case against a newspaper columnist 
for his critical Twitter messages.31 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
30
	
  http://www.freedomhouse.org/report/special-­‐reports/democracy-­‐crisis-­‐corruption-­‐media-­‐and-­‐power-­‐

turkey#.UvU_jPl_vko	
  
31
	
  http://www.nytimes.com/2014/01/12/world/europe/in-­‐scandal-­‐turkeys-­‐leaders-­‐may-­‐be-­‐losing-­‐their-­‐tight-­‐grip-­‐

on-­‐news-­‐media.html?_r=0	
  



	
  

But the strong-arm response of the government did not succeed. In some newspapers 
and on Twitter, a document emerged that was said to be a summons for Erdo�an’s 
son to appear for questioning, and reports on the discovery of $4.5 million in cash 
stuffed in shoe boxes at the home of a director of a state bank. 
 
Behind the row is a festering dispute between Erdoğan and his United States based 
rival and Muslim cleric Fethullah Gülen. Erdoğan accuses this former political ally of 
using his influence in the police, judiciary, and some sections of media to mount a 
malevolent public campaign and judicial investigation to destabilise the government. 
 
Like many issues in Turkish political life the rivalry between Erdoğan and Gülen is a 
complex mix of shadowy politics in which none of the players has much to commend 
them.32  
 
In fact, it’s a choice between pest and cholera, according to journalist Ahmet Sik who 
was jailed in 2011 for writing a book on how Gülen’s movement has indeed infiltrated 
the police and the law enforcement community as Erdo�an claims. 
 
Şık doesn’t argue that the purge by Erdoğan of Gülenists in powerful positions means 
he is right. “There is also a real witch-hunt going on. We have massive corruption on 
the one hand, but the investigation against it also violates democratic and judicial 
principles. It's a choice between a rock and a hard place, pest and cholera. One is not 
better, or cleaner, than the other."33 
 
So-called "Gülenist" newspapers such as Zaman and Bugun, which in the past have 
been sympathetic to Erdoğan's AKP reported lurid allegations, including pictures of 
cash stuffed in shoe boxes as well as damaging telephone recordings between 
businessmen and Erdoğan's associates. 
 
 At the same time, the pro-government media including newspapers like Sabah, Star 
and particularly Yeni Safak portrayed the corruption investigations as a plot against 
Erdoğan.  
 
The row has also shed further light on the profoundly unhealthy relations between 
government, business and media. On February 3rd 2014 leaked recordings of phone 
calls between Erdoğan, some of his minsters and leading businessmen were raised in 
parliament by the opposition party CHP who accused the government of bribery over 
the sale of the pro-government daily newspaper Sabah and ATV television.34 
 
The government was accused of bribing a group of businessmen in August 2013 and 
offering tenders for major public contracts to make up their losses if the media sale 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
32
	
  The	
  Gülen	
  movement	
  has	
  been	
  a	
  significant	
  actor	
  in	
  the	
  arena	
  of	
  politics	
  in	
  Turkey	
  since	
  the	
  70s	
  and	
  has	
  

managed	
  to	
  increase	
  its	
  influence	
  over	
  the	
  years.	
  The	
  movement	
  grew	
  in	
  size	
  and	
  is	
  thought	
  to	
  have	
  a	
  certain	
  level	
  

of	
  control	
  over	
  education,	
  the	
  judiciary	
  and	
  the	
  police.	
  With	
  the	
  rise	
  of	
  the	
  AKP	
  and	
  Erdoğan’s	
  increasing	
  power,	
  

Gülen	
  had	
  also	
  found	
  an	
  ally.	
  However,	
  increasing	
  dissatisfaction	
  on	
  both	
  sides,	
  has	
  seen	
  the	
  erosion	
  of	
  the	
  mutual	
  

support	
  between	
  the	
  AKP	
  and	
  the	
  Gülen	
  movement.	
  This	
  division	
  became	
  increasingly	
  public	
  after	
  the	
  Gezi	
  

protest.	
  	
  
33
	
  See:	
  http://www.theguardian.com/world/2014/feb/09/turkish-­‐police-­‐fethullah-­‐gulen-­‐network	
  

34
	
  Reported	
  in	
  Daily	
  News,	
  February	
  1

st
	
  2014	
  



	
  

went ahead. The consortium concerned – involving the Cengiz, Kolin and Limak 
companies – had already bagged a 22.1 billion Euro public contract to build Istanbul’s 
third airport earlier in the year. 

The sale of Sabah, which was eventually bought in December 2013 by Kalyon, a 
construction group with major government contracts, typifies the way ownership 
structures in the Turkish media landscape are designed to support political and 
business interests.  
 
Indeed, this proposed sale was already on the radar of corruption investigators and 
was one of the issues being looked at by judges when the prosecutor concerned was 
removed from office as part of the purge of police and judicial officers launched by 
Erdo�an in December. 
 

The Fallout from Gezi: Where to Now? 
 
Although the crisis for journalism in Turkey in recent years has focused on the arrest, 
detention and prosecution of scores of journalists, as this report reveals, the country’s 
media face an equally devastating threat to ethical journalism from the corrupt and 
sinister environment in which they work.  
 
Gökhan Diler told the EJN that before Gezi people were divided, even those working 
within media circles, over whether there was any clear political bias in media. “Gezi 
caused a mind shift within media,” he says. “There is a clearer awareness now of 
where the red lines are drawn and who is exercising the authority.”35    
 
Significantly, the Gezi incident and the subsequent events have opened up a new 
debate inside Turkey about the role of government and its relations with the media.  

There are now calls for more transparency in media ownership and rules of 
governance that will eliminate the possibility of all forms of direct and indirect political 
influence on journalism. 
 
Two different struggles are in place, says Mustafa Karam, one to build solidarity in the 
media profession and a second is to change the political approach and open the door 
to pluralism in media and more independent voices. Society is polarised and there are 
few opportunities to get access to inclusive journalism that provides more pluralism. 
 
When discussing the legacy of the government and mainstream media’s treatment of 
the Gezi protests, the word “polarization” is repeated time and time again. What exists 
now, says Yavuz Baydar, is “a more tamed media”; a media that has been and can be 
“bought by money or intimidation.” 
 
While the bulk of columnists are now largely pro-government, others feel more 
intimidated. For him, there has been an “entrenchment in media,” which is 
increasingly demarcated in partisan terms, impossible to reconcile.36 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
35
	
  Interview	
  with	
  EJN	
  delegation	
  November	
  20

th
	
  2013.	
  

36
	
  Interview	
  with	
  EJN	
  delegation	
  November	
  20

th
	
  2013.	
  



	
  

The Hrant Dink Foundation, established by the family of the assassinated former 
editor of Agos, monitors hate speech in the media and periodically publishes reports 
with analysis on the topic. Zeynep Arslan, who is involved in this work, said they 
observed that hate speech was strengthened after Gezi, as a result of the polarization 
that aggravated social fault lines and heightened pre-existing suspicions. 
 
For Ercan İpekçi, veteran journalist and President of the Turkish Journalists’ Union 
(TGS), the driving forces behind this polarization are government policies and the 
mainstream media. The tension and hostility conveyed by the divisive narrative 
favoured in the media are not reflective of society, where by and large, people are more 
understanding of one another, he argues. He also notes a broader shift in society: “The 
level of consciousness is higher now… Society has learned to demand its rights.” 
 
Another consequence, points out İpekçi, was that people rejected mainstream media in 
favour of social media.37 This does not constitute journalism, stressed İpekçi, and in 
fact social media was often conducive to the propagation of unfounded rumours and 
disinformation during the protests.  
 
The lesson of Gezi for the media was a failure to consider the context of the protest, 
according to veteran journalist and author Andrew Finkel, who said that both media 
and the government were unsure how to react. They suffered from a fundamental lack 
of understanding as to what the protests were about, which has still not been 
overcome.  
 
This led to a general sense of paranoia, he said, with a government constantly looking 
over its shoulder, and led to far-reaching consequences in all areas of society, in order 
to prevent a reoccurrence of such events.38 
 
Importantly, says Finkel, it also led to the realization how other events, such as the 
Kurdish conflict, had been treated by the media in the same way for years – receiving 
distorted coverage or in some cases no coverage at all.39 
 
Baydar explains that the government exerts considerable influence over content, 
though indirectly for the most part. Op-ed pieces for example, have been known to be 
directly commissioned from pro-government think tanks, who would on occasion send 
“ready-made propaganda” to newspaper editors, he says.40  
 
Not surprisingly, in this atmosphere mainstream news organisations struggle to find a 
credible, independent voice, and many doubt that the ownership structures can allow 
for meaningful change, but Baydar, is optimistic.  "The graft probe is a new 
opportunity for Turkish journalism to push itself out of suffocation," he told Reuters. 
 
Baydar is among a group of prominent journalists who launched Platform 24, a media 
monitoring website, which aims to counter the undue influence of government over 
media and to encourage accurate, balanced, fair, non-partisan news coverage. 
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
 
38
	
  EJN	
  interview,	
  November	
  19

th
	
  2013	
  

39
	
  EJN	
  interview,	
  November	
  18

th
	
  2013	
  

40
	
  EJN	
  interview,	
  November	
  18

th
	
  2013 



	
  

Nuri Çolakoğlu, says the Gezi events have highlighted problems which have always 
been present in the long and troubled history of relations and between government 
and media. 
 
The turbulence of the last months – there were serious clashes between Do�an, Sabah 
and some other media about the fallout from the Gezi protests – has also provided 
some glimpses of a new mood sweeping the country. “It may be that Gezi marked a 
turning point and there is clear evidence of a generational shift,” he says. “Certainly, it 
has opened the door to fresh thinking about media and the future of journalism. It is a 
discussion not held in the context of maintaining conventional media practice.” 
 
Although Çolakoğlu does not hold out much hope for a change of mindset within the 
current government, some people are saying enough is enough. 
 
“Everyone knows what is right and what is wrong,” he says. “But how do we create 
conditions in the media for doing it right? We can start by supporting new media 
initiatives and by starting a debate inside the media and within wider society about 
the need for change. There should be no going back.” 
 

Conclusions and Recommendations 

The social and political drama that unfolded around the Gezi Park sit-in and the 
political scandals that have arisen since provide conclusive and troubling evidence of 
unacceptable levels of political influence and interference in Turkish journalism. 
 
The distorted media coverage of the Gezi Park protests and the backlash against 
critical and independent voices inside journalism that followed have exposed a culture 
of self-censorship in journalism that has developed over many years in which there 
has been legal, political and violent pressure on media.  
 
This self-censorship arises also due to the structure of media ownership, which has 
created a pool of self-interest for politicians and business leaders, and which in turn 
compromises ethical journalism. This distorted information landscape undermines 
efforts to strengthen democracy and pluralism.  
 
The EJN believes that the lack of transparency in the ownership and operations of 
media and the often corrupt nature of relations between business and politics plays a 
far more significant role in explaining the failures of mainstream journalism in Turkey 
than the individual ethics of journalists.  
 
The EJN, with other press freedom groups, believes that the situation is made worse 
through the intemperate and often intolerant voice of government in Turkey which 
encourages polarisation in society and which creates a fearful atmosphere for the 
exercise of journalism. In particular, the adoption of a controversial law on internet 
use, in February 2014, raises new fears for free speech protection in the country. 
 
Despite all of these difficulties there are positive signs. Journalists and editors are 
increasingly vocal in their demands for urgent change and for actions to strengthen 
media freedom, ethical journalism and responsible use of information. 
 



	
  

With this in mind, the EJN urges media professional groups in Turkey to build a new 
partnership and to promote a national dialogue within journalism to promote editorial 
independence and press freedom at all levels. This dialogue should address the crisis 
of political interference and the impact of excessive commercialization of media. 
 
As part of this process we recommend more training in editorial leadership; the 
strengthening of professional associations; and the promotion of transparency and 
good governance in media based in principles of self-regulation. 
 
The EJN recommends that this new initiative should support actions that will: 
 

1. Promote and strengthen systems of self-regulation inside media, including 
transparent systems of good governance; 

 
2. Strengthen dialogues between traditional journalism and online media on 

the need for responsibility in the use of information and for ethical content 
across the public information space;  

 
3. Support programmes to strengthen independent professional associations of 

editors, owners and journalists; 
 

4. Consider how best to create independent, credible and effective national 

systems of self-regulation of journalism covering all platforms of media. 
 
The EJN will support media professional groups in their efforts to build public 
confidence in journalism by actively combatting internal and external threats to 
editorial independence and the rights of journalists to report freely. 
 
At the same time, the political community also do their part. The Government should 
commission an urgent review of all laws that are currently used to restrict or inhibit 
journalism. Laws that are damaging to free speech and which have a chilling effect on 
the exercise of journalism should be repealed. The aim should be to create an 
atmosphere for free, democratic exchange and information pluralism. 
 
At stake in all of this is not just the future of independent journalism in Turkey, but 
the vision of the country as a modern democratic state and its continued development 
as a prosperous and thriving democracy. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



	
  

 
 

Acknowledgments 

 
Interviews for this report were carried out in Istanbul by the delegation members, Aidan 

White, Director of the Ethical Journalism Network, and Hosam El Nagar, head of operations at 

the Thomson Foundation, an EJN member. Those interviewed, and to whom the delegation 

expresses appreciation, were: 

 

Esra Arsan    Professor, Bilgi University 
Mehmet Ozel   Journalist, TV Hyat 
Mustafa Karam,   Director, TV Hyat 
Deniz Ergurel  General Secretary, Media Association 
Muge Sokmen  Proprietor, Metis Publishing 
Nuri Çolako�lu  President, Do�an Media Group 
Ercan Ipekci   General Secretary, Turkish Journalists Union 
Yavuz Baydar  Journalist, P24 
Andrew Finkel  Journalist, P24 
Erol Ondero�lu  Director, Bianet News Agency 

Ceren Sözeri   Professor, Galatasaray University 
Fatih Gökhan Diler  Journalist, Agos 
Zeynep Arslan  Researcher, Hrant Dink Foundation  
 

This report has drawn freely from many acts of journalism arising from the Gezi events but 

we are particularly grateful for the reporting provided by Beatrice White, a journalist with the 

Hürriyet Daily News, who accompanied the delegation during the visit.  The report has been 

edited by Selin Bucak, a London-based Turkish journalist who has written extensively on the 

history of media and journalism in Turkey. 



	
  

Ethical Journalism Network              
 

African Media Initiative 
African Centre for Media Excellence 
Asia Pacific Broadcasting Union 
Association of Commercial Television 
Centre for International Media Ethics 
Central and Southern Asia and Caucuses Free Press Network (Azerbaijan) 
European Publishers Council 
European Broadcasting Union 
European Journalism Centre 
European Newspaper Publishers Association 
European Federation of Journalists 
Global Editors Network 
Global Forum for Media Development 
Hungarian Association of Editors 
International Press Institute 
International Association of Women in Radio and Television 
Internews Europe 
Media Diversity Institute 
MediaWise Trust (UK) 
New Ibero-American Press Foundation (Colombia) 
Organisation of News Ombudsmen 
Online News Association 
PANOS South Asia 
Punto24 (Turkey) 
Pakistan Coalition for Ethical Journalism  
South East Europe Network for Media Professionalisation 
South East Europe Media Organisation 
Tanzania Journalists Alliance 
Thomson Foundation 
World Association of Newspapers 
World Press Freedom Committee 
 

 
www.ethicaljournalismnetwork.org 

Registered in the United Kingdom Company No: 8558686 

11 Vicarage Road, Stratford, London E15 4 HD, United Kingdom 

Email: aidanpatrickwhite@gmail.com Tel: +44 203 673 0281  

	
  


